Ana Sayfa
Ziyaretşi defteri
Anket
Makaleler
Dünya Satranç Şampiyonları
Fide satranc kurallari
Satranc Sozlugu
64 altın öğüt
Satranç video
FIDE İsviçre Kuralları
Satranc'ın tarihi
Nasıl Antrenör Olunur?
Kulüp Nasıl Kurulur ?
Sporcu Lisansı Nasıl Çıkarılır ?
Geçiş Süreci Talimatı
Nasıl Hakem Olunur?
Nasıl Turnuva Düzenlenir?
Satranc uzerine sozler
Satranc hakkındaki gorusler
Turnuva duyuru!
Haberler
Fide satranc kurallari

FIDE SATRANÇ KURALLARI 

ÖNSÖZ

FIDE Satranç Kuralları oyun sırasında çıkabilecek bütün durumları kapsayamaz ve de her türlü durumu bir kurala bağlayamaz. FIDE Satranç Kuralları içinde tam olarak yer almayan bir durumla karşılaşıldığında, burada tartışılmış eşdeğer durumları göz önüne alarak doğru bir yargıya varabilmek gerekir. FIDE Satranç Kuralları hakemlerin yeterli, adil ve tam olarak tarafsız olduklarını varsayar. Çok detaylı kurallar hakemin kanaat serbestliğini kısıtlar ve özel durumlardan kaynaklanan sorunlara çözüm bulmasını önleyebilir.
FIDE tüm oyuncu ve federasyonların bunları kabul etmesini bekler.
Üye bir federasyon aşağıdaki gereklere uyması şartıyla daha ayrıntılı kurallar koyabilir.

a) FIDE Satranç Kuralları ile herhangi bir şekilde çelişmeyecek.
b) Sadece kendi toprakları içinde geçerli olacak.
c) FIDE maçları, şampiyonaları ya da yükselme turnuvaları ve FIDE unvan ya da rating hesaplamalarına dahil turnuvalarda uygulanmayacak.

SATRANÇ OYUNUNUN KURALLARI
Madde 1: Satrancın Esasları
1.1. Satranç oyunu, 'Satranç Tahtası' diye adlandırılan kare şeklinde bir alan üzerinde iki rakip arasında taşları sırayla oynatılmasıyla oynanır. Oyunu beyaz taşlarla oynayan oyuncu başlatır. Rakibi hamlesini yapmış olan taraf 'hamlede' dir.
1.2. Her iki tarafın da amacı, rakip şahın kurallara uygun bir hamleyle yenmekten kurtulması mümkün olmayana dek rakip şaha saldırmaktır. Bunu başaran taraf rakibini ' Şah-Mat' yapmış demektir ve oyunu kazanır. Mat olan taraf oyunu kaybeder.
1.3. Her iki taraf için de Şah-Mat yapmak mümkün değilse oyun berabere biter.
Madde 2: Tahta Üzerinde Taşların Başlangıç Konumu
2.1. Satranç tahtası çizgili 64 (8x8) eşit kareden oluşur ve kareleri sırayla açık (beyaz) ve koyu (siyah) renktedir.
Satranç tahtası iki rakip arasına beyaz renkli köşe karesi sağ tarafta olacak şekilde yerleştirilir.
2.2. Başlangıçta bir taraf 16 adet açık renkli (beyaz), diğer taraf 16 adet koyu renkli (siyah) taşa sahiptir. Bunlar:

Bir adet beyaz şah
Bir adet beyaz vezir
İki adet beyaz kale
İki adet beyaz fil
İki adet beyaz at
Sekiz adet beyaz piyon
Bir adet siyah şah
Bir adet siyah vezir
İki adet siyah kale
İki adet siyah fil
İki adet siyah at
Sekiz adet siyah piyon

 

 

 

 

 

2.3. Başlangıç konumu şöyledir:


YARIŞMA KURALLARI
Madde 6: Satranç Saati
6.1.'Satranç Saati', aynı anda sadece biri çalışabilecek şekilde birbirine bir mekanizmayla bağlanmış iki göstergeli bir saattir. Satranç Kuralları içinde 'saat' bu iki göstergeden biri anlamına gelir.
'Bayrak Düşmesi' ise oyuncuya tanınan zamanın bitmesi anlamına gelir.
6.2. a) Satranç saati kullanıldığında ya her bir oyuncuya belirli bir sayıda hamle veya tüm hamleleri için belirli bir zaman verilir, ya da baştan verilen belirli bir süre haricinde oyuncular her hamle için ek bir süre daha alırlar. Bunlar baştan belirtilmelidir.
Oyuncunun bir önceki zaman diliminden artırdığı süre yine kendisinindir, toplam zamanına eklenir, 'eklemeli' tempoda böyle değildir.
b) 'Eklemeli' tempoda ise her bir oyuncuya 'esas' düşünme süresi ve her bir hamle için 'ek' düşünme süresi verilir. Esas süre ancak ek süre bittiğinde geri saymaya başlar. Ek süre bitmeden saate basması halinde oyuncunun esas süresi değişmez, ek sürenin ne kadarını kullandığı önemli değildir.
6.3. Her iki göstergede de birer 'bayrak' vardır. Bayraklardan biri düşer düşmez Madde 6.2. a'daki şartlar gözden geçirilmelidir
6.4. Oyun başlamadan önce, hakem saatlerin nereye konacağına karar verir.
6.5. Oyunun başlangıcı için belirtilen saatte beyaz oyuncunun saati çalıştırılarak oyun başlatılır.
6.6. Oyunun başlangıcında her iki oyuncu da mevcut değilse, yarışma tüzüğünde başkaca bir kural belirtilmemiş veya hakem farklı bir karar vermiyorsa, beyaz taşlarla oynayacak oyuncu gelene kadar ki zamanı kaybeder.
6.7. Programda belirtilen oyun başlangıç saatine göre bir saatten fazla geç gelen oyuncu(lar) turnuva tüzüğü ya da hakem aksi karar vermemişse oyunu kaybeder.
6.8. a) Oyun sırasında, hamlesini tahta üzerinde yapmış olan oyuncu kendi saatini durduracak ve rakibininkini çalıştıracaktır. Oyuncunun saatini durdurmasına engel olunmamalıdır. Eğer yapılmış olan son hamle oyunu sona erdirmiyorsa, saate basmadıkça hamlesini tamamlamış sayılmaz (Bkz.Madde 5.1, 5.2).
Oyuncunun tahta üzerinde hamle yapmasıyla saate basması arasındaki süre oyuncuya verilen sürenin bir parçası sayılır.
b) Saate hamle yapılan elle basılır. Saat tuşunun üzerinde parmak bekletmek, ya da eli az üstünde tutmak yasaktır.
c) Oyuncular saate ölçülü davranmalıdırlar. Saate kuvvetli basmak, ele almak ya da devirmek yasaktır. Aksi haller Madde 13.4'e göre cezalandırılacaktır.
d) Eğer bir oyuncu saati kullanamıyorsa, hakemce kabul edilebilir bir yardımcı kendisine temin edilebilir. Saatler hakem tarafından uygun bir şekilde ayarlanacaktır.
6.9. Hakemin şahit olması, ya da oyunculardan birinin yapacağı geçerli bir iddia durumunda bayrak düşmüş olarak kabul edilir.
6.10. Madde 5.1 veya 5.2.a, b veya c maddelerinin birindeki durumlar haricinde, eğer bir oyuncu belirtilen süre içinde belirtilen belli sayıdaki hamleyi yapmamışsa oyunu kaybeder. Eğer son konumda, rakip oyuncunun herhangi bir dizi hamle sonunda, hatta en kötü karşı oyuna rağmen şah-mat yapma imkanı yoksa oyun berabere biter.
6.11. Görünür bir kusur yoksa, saatlerdeki göstergeler esas alınır. Bariz bir kusur olması halinde saat değiştirilir. Değişim sırasında hakem en iyi kanaatini kullanarak zamanları belirleyecektir.
6.12. Her iki bayrak da düşmüşse ve hangisinin daha önce düştüğü tespit edilemiyorsa, oyun devam eder.
6.13. a) Oyuna müdahale etmesi gerektiğinde, hakem saatleri durduracaktır.
b) Hakemin yardımı gerekliyse oyuncu saati durdurabilir, örnek olarak piyon terfisinin söz konusu olduğu bir durumda, gereken taş oyuncunun elinde olmayabilir.
c) Oyunun ne zaman tekrar başlayacağına hakem karar verir.
d) Hakem çağırmak için oyunculardan biri saatleri durdurmuşsa, hakem oyuncunun saati durdurmasının gerekli olup olmadığını değerlendirecektir. Eğer oyuncunun saati durdurmak için haklı bir gerekçesi yoksa, oyuncu madde 13.4'e göre cezalandırılacaktır.
6.14. Kuraldışı bir durum oluşmuş ve/veya taşlar daha önceki bir konuma döndürülecekse, hakem zamanları ayarlamak için en iyi kanaatini kullanacaktır. Eğer gerekliyse, saatin hamle sayacını da ayarlayacaktır.
6.15. Tahtadaki konumu, numarasız veya numaralarıyla beraber hamleleri ve zamanları gösteren ekran, monitör, veya gösterim panoları turnuva salonunda kullanılabilir, ama oyuncular bunları temel alarak herhangi bir iddiada bulunamaz.

Madde 7: Kuraldışı Durumlar
7.1.a) Oyun esnasında başlangıç konumunun yanlış olarak oyuna başlandığı fark edilirse oyun iptal olacak ve yenisi oynanacaktır.
b) Oyun esnasında fark edilen yanlışlık sadece Madde 2.1.'in ihlali ise oyun devam eder, fakat o andaki konum doğru yerleştirilmiş bir tahtaya aktarılır.
7.2. Oyuncular ters renklerde oyuna başlamışlarsa, hakemin aksi yönde bir kararı olmazsa oyun devam eder.
7.3. Eğer bir oyuncu bir, ya da birden fazla taşı devirir, yerlerini bozarsa bunları kendi zamanı içinde doğru yerlerine koyacaktır. Eğer gerekliyse, rakip veya oyuncunun kendisi saatleri durduracak ve hakemden yardım isteyecektir. Hakem, taşları bozan oyuncuya ceza verebilir.
7.4. a) Eğer oyun esnasında kuraldışı bir hamlenin yapılmış olduğu belirlenirse konum kuraldışı hamlenin hemen öncesine getirilecektir. Kuraldışı durumun hemen öncesi belirlenemiyorsa oyun bundan önceki belirlenebilen son konumdan devam edecektir. Saatler Madde 6.14.'e göre ayarlanır. Madde 4.3.'e göre kuraldışı hamle yerine başka bir hamle yapılır. Oyun bundan sonra devam edecektir.
b) Madde 7.4. a'ya göre gerekli uygulama yapıldıktan sonra, ilk iki kez için hakem rakip oyuncuya her seferinde iki dakika ekleyecektir;aynı oyuncunun üçüncü defa kuraldışı hamle yapması halinde, oyun bu oyuncu için hakem tarafından kayıp ilan edilecektir.
7.5. Eğer oyun esnasında taşların doğru yerlerinden kaydığı belirlenirse, konum kuraldışı hamlenin hemen öncesine getirilecektir. Kuraldışı durumun hemen öncesi belirlenemiyorsa, oyun bundan önceki belirlenebilen son konumdan devam edecektir. Saatler Madde 6.14.'e göre ayarlanır. Oyun bundan sonra devam edecektir.

Madde 8: Hamlelerin Kaydedilmesi
8.1. Oyun boyunca her oyuncu kendi hamlelerini ve rakibinin hamlelerini, cebirsel notasyonla (bkz. Ek E) hamle hamle ve mümkün olduğunca açık ve okunaklı olarak yarışmaya ait notasyon kağıdına yazacaklardır.
Bir oyuncu, eğer isterse rakibinin hamlesine, kaydetmeden önce cevap verebilir. Yenisini yapmadan önce öncekini kaydetmek zorundadır. Beraberlik teklifi her iki notasyon kağıdına da kaydedilmelidir. (bkz. Ek E. 12)
Bir oyuncu yazamıyorsa hakemin oyunun başında karar vereceği bir miktar süre saatinden düşülecektir. Eğer bir oyuncu saate basamıyorsa, hakemin kabul edebileceği bir yardımcı kendisine saate basılması için verilebilir. Saatler hakem tarafından adil bir şekilde ayarlanacaktır.
8.2. Notasyon kağıdı istediği an hakeme açık olacaktır.
8.3. Notasyon kağıdı turnuva organizasyonunun malıdır.
8.4. Oyuncunun saatinde beş dakikadan az zaman kalmış ve de eklemeli saat her hamle için 30 saniyeden az süre veriyorsa Madde 8.1.'de yer alan şartları yerine getirmek zorunlu değildir. Bayraklardan biri düşer düşmez oyuncu eksik hamlelerini notasyon kağıdına yazarak tamamlamalıdır.
8.5. a) Her iki oyuncu da Madde 8.4. çerçevesinde yazamıyorsa, hakem veya başka bir yardımcı orada bulunup hamleleri kaydetmeye çalışmalıdır. Bu durumda bayraklardan biri düşer düşmez hakem saatleri durduracaktır. Bunun üzerine oyuncular hakemin, ya da rakibinin kağıdını kullanarak hamlelerini yazacaklardır.
b) Madde 8.4.'e göre yazamayan sadece bir tarafsa, bayrak düşer düşmez hamle yapmadan önce eksik hamlelerini yazmalıdır. Sıra kendinde olmak şartıyla rakibinin kağıdını kullanabilir, ama hamle yapmadan önce rakibinin kağıdını iade etmelidir.
c) Eksiksiz bir notasyon kağıdı mevcut değilse, ikinci bir tahta üzerinde oyuncular hakem veya bir yardımcı nezaretinde bu eksiklikleri bulmalıdırlar. Yardımcı konumunda olan kişi oyunu tekrarlamadan önce, il olarak mevcut konumu, saatlerdeki süreleri ve eğer biliniyorsa kaç hamle yapılmış olduğunu kaydedecektir.
8.6. Notasyon kağıtları tamamlanamıyorsa ve bayrağı düşen oyuncunun zaman kontrolunu geçemediği gösterilemiyorsa ve daha fazla hamle yapıldığı açık olarak belli değilse, bir sonraki hamle bir sonraki zaman kontrolunun ilk hamlesi sayılır.
8.7. Oyun sonuçlanınca, oyuncular sonucu da yazarak her iki kağıdı da imzalayacaklardır. İmzalanmış sonuçlar yanlış yazılmış olsa bile, hakem başka bir karar vermezse geçerli sayılacaklardır.

Madde 9: Berabere Biten Oyun
9.1. Bir oyuncu tahta üzerinde bir hamleyi yaptıktan sonra berabere önerebilir. Bu teklifi kendi saatini durdurmadan (ve rakibinin saatini çalıştırmadan) önce yapmalıdır. Bunun haricinde yapılan beraberlik önerileri de geçerlidir, fakat Madde 12.5 de göz önüne alınmalıdır. Beraberlik teklifine ek olarak herhangi bir şart öne sürülemez. Her iki durumda da beraberlik teklifi geri çekilemez ve rakip kabul edene, sözlü olarak reddedene, taş oynama veya alma niyetiyle bir taşa dokunana kadar geçerlidir, ya da oyun başka bir yolla neticelendirilir.
Beraberlik teklifi her iki oyuncu tarafından da notasyon kağıdına bir işaret konarak not edilir (bkz. Ek E).
Madde 9.2, 9.3 veya 10.2'ye göre yapılan beraberlik talepleri aynı zamanda bir beraberlik teklifi olarak kabul edilirler.
9.2. Hamlede olan oyuncunun talebi üzerine, eğer aynı konum tahta üzerinde en az üç defa aşağıdaki şekillerde oluşmuşsa (peş peşe hamle tekrarı ile oluşması gerekmez) oyun berabere olur.
a) eğer oyuncu notasyon kağıdına önce hamlesini yazmış, hakeme bu hamleyi yapacağını bildirmiş ve bu hamle ile aynı konum oluşacaksa, ya da
b) son yapılan hamle ile ortaya çıkan konum tekrarlanıyor ve sıradaki oyuncu beraberlik talebinde bulunuyorsa.
(a) ve (b)'deki konumlar, hepsinde de eğer aynı oyuncu hamledeyse, aynı cins ve renkteki taşlar aynı karelerde duruyorsa ve her iki oyuncunun da taşlarının mümkün olan tüm hamleleri aynen varsa, aynı sayılır. Söz konusu konumlardan birinde geçerken alma hakkı varsa veya rok atma hakkı kaybolmuşsa, aynı sayılmaz.
9.3. Hamlede olan oyuncunun talebi üzerine, aşağıdaki durumlardan biri oluşmuşsa oyun berabere biter.
a) hamlesini kağıdına yazmış, hakeme bu hamleyi yapacağını bildirmiş ve bu hamle ile, her iki taraf da son 50 hamleyi piyon sürmeden ve taş yemeden geçirmiş olacaksa, ya da
b) son 50 hamle içinde her iki taraf da piyon sürmemiş ve taş yememiş ise
9.4. eğer bir oyuncu 9.2 veya 9.3'e göre beraberlik talebinde bulunmadan hamle yaparsa, o hamle için beraberlik isteme hakkını kaybeder.
9.5. Eğer bir oyuncu Madde 9.2 ya da 9.3'e göre berabere iddia ederse, derhal saatini durduracaktır. İddiasını geri alamaz.
a) eğer iddia doğru ise oyun derhal berabere biter,
b) eğer iddia doğru değilse, hakem rakibin süresine üç dakika ekleyecektir. Ayrıca, iddia sahibinin iki dakikadan çok zamanı varsa, süresini yarıya indirir, indirilen süre üç dakikadan çok olmayacaktır. Toplam zaman iki dakikadan az ama bir dakikadan çoksa, kalan süreyi bir dakikaya ayarlar. Eğer toplam süre bir dakikadan az ise, hakem iddia sahibinin süresine dokunmayacaktır. Oyun bundan sonra devam edecek ve niyetlenen hamle oynanacaktır.
9.6. Herhangi bir dizi hamle yaparak, hatta en kötü oyunla bile mat yapılması mümkün olmayan bir konuma erişilmişse oyun berabere olur. Oyun derhal sona erer.

Madde 10: Hızlı Oyun Bitişi (Giyotin)
10.1. Giyotin kalan tüm hamlelerin belirli bir zamanda tamamlanacağı, oyunun son safhasıdır.
10.2. Eğer oyuncunun iki dakikadan az zamanı kalmışsa bayrağı düşmeden önce berabere iddia edebilir. Oyuncu saatleri durduracak ve hakemi çağıracaktır.
a) Eğer hakem rakibin oyunu normal yollarla kazanmak için çaba göstermediğini veya oyunun normal yollarla kazanılamayacağını kabul ederse beraberlik ilan edecektir. Yoksa kararını erteleyecek veya talebi reddedecektir.
b) Eğer hakem kararını ertelemişse, rakibe iki dakika zaman ekleyebilir ve oyun mümkünse bir hakem nezaretinde devam edecektir. Hakem oyun sonucunu bayraklardan biri düştükten sonra ilan edecektir.
c) Eğer hakem talebi reddetmişse, rakibe iki dakika ekleyecektir.
d) Madde 10.2. a, b veya c'ye göre verilen kararlar nihaidir.
10.3. Her iki bayrak da düşmüşse ve önce hangisinin düştüğü tespit edilemiyorsa oyun berabere biter.

Madde 11: Puanlama
11.1. Baştan farklı bir şey ilan edilmemişse, oyunu normal yollarla veya hükmen kazanan oyuncu bir puan alır (1 puan), hükmen veya normal yollardan kaybeden oyuncu puan alamaz (0 puan) ve berabere yapan oyuncu yarım puan alır (½ puan)

Madde 12: Oyuncuların İdaresi
12.1. Oyuncular satrancın itibarını zedeleyecek hareketlerde bulunmayacaklardır.
12.2. Oyun süresince oyuncuların not tutmaları, bilgi veya tavsiye kaynaklarına başvurmaları, ya da başka bir tahta üzerinde analiz yapmaları yasaktır.
Notasyon kağıdı sadece hamleler, saatlerdeki süreler, beraberlik teklifi ve iddiayla ilgili başka şeyleri not etmek için kullanılacaktır.
12.3. Oyununu bitirmiş oyuncular seyirci sayılırlar.
12.4. Oyuncuların hakemden izin almadan 'oyun sahasını' terk etmeleri yasaktır. Oyun sahası, oyun salonu, tuvaletler, dinlenme odaları, oyuncuların temiz hava ve kirli hava almak için çıktıkları yerler ve hakemin belirlediği diğer bölgeler olarak tanımlanır.
Hamlede olan oyuncu hakemden izin almadan oyun salonunu terk edemez.
12.5. Rakip oyuncuyu herhangi bir şekilde rahatsız etmek veya dikkatini dağıtmak yasaktır, sürekli olarak inatla berabere teklifi de buna dahildir.
12.6.12.1-12.5 maddelerinin herhangi bir kısmının ihlali Madde 13.4'e göre cezalandırılacaktır.
12.7. Satranç kurallarına uymayı inatla reddeden oyuncu oyunu kaybeder. Rakibin puanı hakem tarafından belirlenir.
12.8. Her iki oyuncu da Madde 12.7'ye göre suçlu bulunursa oyun her ikisi için de kayıp ilan edilir.

Madde 13: Hakemin Rolü (Önsöz'e Bakınız)
13.1. Hakem, satranç kurallarına sıkıca uyulduğunu görecektir. ,
13.2. Hakem yarışmayla en iyi şekilde ilgilenecektir. İyi oyun ortamını ve oyuncuların rahatsız edilmemesini sağlamalıdır. Yarışmanın gidişini idare edecektir.
13.3. Hakem özellikle oyuncular zaman sıkışıklığı içindeyken oyunları gözleyecek, verdiği kararları uygulayacak ve gerekli gördüğünde oyunculara ceza verecektir.
13.4. Hakem aşağıdaki cezalardan birini veya daha çoğunu uygulayabilir:
a) bir uyarı,
b) rakibinin saatine süre eklemek,
c) cezalandırılan oyuncunun süresini azaltmak,
d) oyunu kayıp ilan etmek,
e) hatalı tarafın o oyundan alacağı puanı azaltmak,
f) diğer tarafın o oyundan alacağı puanı tam puana kadar artırmak,
g) yarışmadan çıkarmak.
13.5. Dış kaynaklı bir rahatsız edilme olduğunda, hakem her iki tarafa da ek süre verebilir.
13.6. Hakem, Satranç Kurallarında belirtilen durumlar haricinde oyuna müdahele etmemelidir. Oyunculardan en az birinin tüm süresini bitirdiği madde 8.5'in uygulanması haricinde, hamle sayısını bildirmemelidir. Hakem oyuncuya rakibinin hamle yapmış olduğunu bildirmekten kaçınmalıdır.
13.7. Diğer oyuncular veya seyirciler oyun hakkında konuşmak veya oyuna müdahele etmemek durumundadırlar. Eğer gerekliyse, hakem aykırı davrananları oyun salonunun dışına çıkartabilir.

Madde 14: FIDE
14.1. Üye federasyonlar Satranç Kuralları ile ilgili sorunlarda resmi bir karar verebilmek için FIDE'ye danışabilirler.

EKLER
A. Ertelenmiş (Ajurne) Oyunlar
A1. a) Bir oyun eğer seans için öngörülen zaman sonunda bitmemişse, hakem sıradaki oyuncudan 'gizli hamle' yapmasını isteyecektir. Oyuncu hamlesini açıkça anlaşılır şekilde notasyon kağıdına yazacak, kendisinin ve rakibinin kağıtlarını zarfa koyacak, zarfı kapatacak ve bundan sonra rakibininkini çalıştırmadan saatini durduracaktır. Saati durdurana dek oyuncunun gizli hamleyi değiştirme hakkı vardır. Hakemin gizli hamle yapılmasını söylemesinden sonra, oyuncu hamlesini tahta üzerinde yaparsa bu hamleyi kağıdına gizli hamle olarak yazmalıdır.
b) Seansın sona ermesinden önce hamlede olan oyuncu oyunu ajurne ederse, seansın sonunda yapılıyormuş gibi değerlendirilir.
A2. Zarfın üzerinde aşağıdakiler yazılacaktır:
a) oyuncuların adları,
b) gizli hamle öncesi son konum,
c) her iki oyuncunun da kullandığı süreler,
d) gizli hamleyi yapan oyuncunun adı,
e) gizli hamlenin kaçıncı hamle olduğu,
f) eğer ajurneden önce yapılmışsa, beraberlik teklifi,
g) oyunun devam edeceği gün, saat ve yer.
A3. Hakem zarfın üzerindeki bilgilerin doğruluğunu kontrol edecektir ve zarfın korunmasından sorumludur.
A4. Eğer ajurne yapıldıktan sonra bir oyuncu beraberlik teklif ederse, bu teklif Madde 9. 1'e göre rakip oyuncu kabul veya ret edene dek geçerlidir.
A5. Oyun devam edeceği zaman, gizli hamle öncesi son konum tahtaya dizilecek ve ajurne edildiği andaki sürelere göre saatler ayarlanacaktır.
A6. Oyunun devamından önce beraberlikte anlaşılmışsa veya bir taraf hakeme terk ettiğini bildirirse oyun sonuçlanmış olur.
A7. Zarf ancak gizli hamleye cevap verecek oyuncu mevcutsa açılacaktır.
A8. Madde 6.9 ve 9. 6 haricinde eğer gizli hamle
a) belirsizse
b) yanlışsa
c) kuraldışı bir hamleyse bu hamleyi yapan oyuncu oyunu kaybeder.
A9. Oyunun devamı için anlaşılmış saatte,
a) gizli hamleye cevap verecek oyuncu mevcutsa zarf açılır, gizli hamle tahta üzerinde yapılır ve saate basılır.
b) gizli hamleye cevap verecek oyuncu yoksa, onun saati çalıştırılır. Bu oyuncu geldiğinde masaya oturmadan saati durdurup hakemi çağırabilir, zarf o zaman açılır, gizli hamle tahta üzerinde yapılır ve tekrar saat çalıştırılır.
c) gizli hamleyi yapan oyuncu yoksa, rakip oyuncu hamlesini tahta üzerinde yapmadan kağıdına yazıp zarfa koyma hakkına sahiptir. Bu durumda diğer oyuncu geldiğinde açılmak üzere zarf hakeme verilecek ve hakem tarafından korunacaktır.
A10. Ajurneye bir saatten fazla geç kalan oyuncu oyunu kaybeder. Bununla beraber, geç kalan oyuncu gizli hamleyi yapansa, aşağıdaki durumlar hariç tutulur:
a) Gelmeyen oyuncu yaptığı gizli hamleyle mat yapmışsa, ya da
b) Gelmeyen oyuncu yaptığı gizli hamleyle pat yapmışsa veya konum Madde 9. 6'da tanımlanan bir hale gelmişse, ya da
c) Gelmiş olan oyuncu Madde 6.9'a göre zamandan kaybetmişse.
A11. a) Eğer gizli hamlenin bulunduğu zarf kayıpsa, oyun ajurne konumundan devam edecek, saatler ajurne zamanına göre ayarlanacaktır. Oyuncuların kullanmış oldukları süreler belli değilse, saatler hakem tarafından ayarlanacaktır. Gizli hamleyi yapmış olan oyuncu, yapmış olduğunu bildirdiği hamleyi tahta üzerinde yapacaktır.
b) Eğer ajurne konumunu dizmek mümkün değilse, oyun iptal edilir ve yenisi oynanır.
A12. Oyunun devamında, oyunculardan biri hamle yapmadan önce saatlerdeki sürelerin yanlış ayarlanmış olduğuna işaret ederse, hata düzeltilmelidir. Hakem çok vahim sonuçlar doğuracağına kanaat getirmezse daha sonra yapılan iddialar dikkate alınmaz ve herhangi bir düzeltme yapılmaz.
A13. Her devam seansının süresi hakemin saatiyle kontrol edilecektir. Ajurnelerin başlangıç ve bitiş saatleri önceden ilan edilecektir.

B. Hızlı Satranç
B1. Hızlı Satranç bütün hamlelerin 15 ile 60 dakika arasında sabit bir sürede tamamlanacağı bir oyun temposudur.
B2. Burada yazanlar hariç, oyunda FIDE Satranç Kuralları geçerlidir.
B3. Oyuncuların hamleleri kaydetmeleri gerekli değildir.
B4. Her iki oyuncu da üç hamle yaptıktan sonra, taşların yanlış dizilmesi, satranç tahtasının yanlış konulması veya saatlerdeki yanlışlıkla ilgili iddialar yapılamaz.
Şah ile vezirin ters konmuş olduğu hallerde, bu şahla rok yapılamaz.
B5. a) Hakem ancak oyunculardan biri veya her ikisi de talep ederse madde 4'ü (dokunulan taş) uygulayacaktır.
b) Oyuncu madde 4.3'e göre bir taşa dokunursa, madde 7.2, 7.3 ve 7.5 (kuraldışı konumlar, hamleler) kapsamındaki haklarını kaybeder.
B6. Oyunculardan biri tarafından geçerli bir iddia yapıldığında bayrak düşmüş sayılır. Hakem bayrak düşmesini işaretten kaçınacaktır.
B7. Zamandan kazanç iddia etmek için, iddia eden taraf saati tamamen durduracak ve hakemi haberdar edecektir. İddianın kabul edilmesi için her iki saat de durdurulduktan sonra iddia sahibinin bayrağının düşmemiş, rakibininki ise düşmüş olması gerekir.
B8. Her iki bayrak da düşmüş ise oyun berabere olur.

C. Yıldırım
C1. Yıldırım bütün hamlelerin 15 dakikadan az sabit bir sürede tamamlanacağı bir oyun temposudur.
C2. Burada yazanlar hariç, oyunda Hızlı Satranç kuralları uygulanır.
C3. Kuraldışı bir hamle saate basılmasıyla tamamlanmış olur. Rakip bu durumda hamlesini yapmadan önce kazanç iddia edebilir. Rakip hamlesini yaptıktan sonra kuraldışı hamle düzeltilemez.
C4. Madde 10. 2 geçerli değildir.
D. Hakemin Bulunmadığı Hallerde Giyotin
D1. Madde 10'a göre oynanan oyunlarda, bir oyuncu saatinde iki dakikadan az zaman kaldığında ve bayrağı düşmeden önce beraberlik iddia edebilir. Bu, oyunu neticelendirir. İddiada aşağıdakilerden biri temel alınacaktır:
a) rakip normal yollarla kazanamaz ise, ya da
b) rakip oyuncu oyunu normal yollarla kazanmak için gayret göstermiyorsa.
(a)'da oyuncu son konumu yazmalı ve rakibi de doğrulamalıdır.
(b)'de ise oyuncu son konumu yazmalı ve son konuma dek tutulmuş ve oyun kesilmeden önce tamamlanmış olan notasyon kağıdını teslim etmelidir. Rakip hem son konumu, hem de notasyon kağıdını doğrulamalıdır.
İddia, vereceği karar nihai olacak bir hakeme iletilecektir.

E. Cebirsel Notasyon
E1. Her taş, adının ilk harfi ile (büyük harf) gösterilir.
Örnek: Ş = şah, V = vezir, K = kale, F = fil, A = at.
E2. Bir taşın ilk harfi için her iki oyuncu da kendi ülkelerinde yaygın olan ilk harfi kullanmakta serbesttir. Örnek: F = fou (Fransızca fil), L = loper (Almanca fil). Basılı yayınlarda, taş isimleri yerine figürler kullanılması tavsiye edilir.
E3. Piyonlar ilk harfleriyle gösterilmez, ama böyle bir harf olmadan tanınırlar. Örnekler: e5, d4, a5
E4. Sekiz dikey (Beyazın solundan sağına doğru) sırasıyla a, b, c, d, e, f, g, h küçük harfleriyle gösterilir.
E5. Sekiz yatay (Beyaz için aşağıdan yukarıya, Siyah için yukarıdan aşağıya) sırasıyla 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 rakamlarıyla numaralanır. Dolayısıyla, başlangıç konumunda beyaz taşlar ve piyonlar birinci ve ikinci yataylara; siyah taşlar ve piyonlar sekizinci ve yedinci yataylara dizilir.
E6. Önceki kuralların sonucu olarak, 64 karenin her biri bir harf ve rakamla değişmez olarak adreslenir.
E7. Her bir hamle (a) taşın isminin ilk harfi ve (b) varış karesinin adresi ile gösterilir. (a) ile (b) arasında herhangi bir şekilde ayırma olmaz. Örnekler: Fe5, Af3, Kd1.
Piyonlarda, sadece varış karesi belirtilir. Örnekler: e5, d4, a5
E8. Taş alındığında, (a) taşın isminin ilk harfi ile (b) varış karesi arasına x işareti konulur. Örnekler: Fxe5, Axf3, Vxf6.
Bir piyon taş aldığında, kalktığı dikey gösterilmelidir, sonra x işareti, ve sonra varış karesi. Örnekler: dxe5, gxf3, axb5.'Geçerken Alma' durumunda, varış karesi olarak alınan piyonun gittiği kabul edilen kare gösterilir ve sonuna 'e.p.' eklenir. Örnek: exd6 e.p.
E9. Eğer iki taş da aynı kareye gidebiliyorsa, giden taş aşağıdaki şekilde gösterilir:
1) Her iki taş da aynı yataydaysa: (a) taşın isminin ilk harfi, (b) kalktığı dikey, (c) varış karesi ile gösterilir.
2) Her iki taş da aynı dikeydeyse: (a) taşın isminin ilk harfi, (b) kalktığı yatay, (c) varış karesi ile gösterilir.
3) Taşlar farklı yatay ve dikeydelerse, 1. yol tercih edilir. Taş alımında, (b) ile (c) arasına x konmalıdır.
Örnekler:
1) g1 ve e1 karelerinde iki at var ve birisi f3 karesine gidiyor: hangisi gidiyorsa, Agf3 veya Aef3 şeklinde gösterilir.
2) g5 ve e1 karelerinde iki at var ve birisi f3 karesine gidiyor: hangisi gidiyorsa, A5f3 veya A1f3 şeklinde gösterilir.
3) h2 ve d4 karelerinde iki at var ve birisi f3 karesine gidiyor: hangisi gidiyorsa, Ahf3 veya Adf3 şeklinde gösterilir.
Eğer f3 karesinde taş alımı söz konusuysa, (1) Agxf3 veya Aexf3, (2) A5xf3 veya A1xf3, (3) Ahxf3 veya Adxf3 şeklinde gösterilir.
E10. Her iki piyon da rakip taşı veya piyonu alabiliyorsa, piyon hamlesi, (a) piyonun kalktığı dikey, (b) bir x işareti, ve (c) varış karesi ile gösterilir. Örnek: c4 ve e4 karelerindeki beyaz piyonlar, d5 karesindeki siyah taşı veya piyonu alabiliyorlar, hangisi oynanıyorsa cxd5 veya exd5 şeklinde gösterilir.
E11. Piyonun terfi etmesi halinde, piyon hamlesi yazılır, sonuna çıkılan taşın isminin ilk harfi konulur. Örnek: d8V, f8A, b1F, g1K.
E12. Beraberlik teklifi (=) ile gösterilecektir.
Gerekli Kısaltmalar
0-0 h1 veya h8 karesindeki kaleyle atılan rok (şah kanadı roku)
0-0-0 a1 veya a8 karesindeki kaleyle atılan rok (vezir kanadı roku)
x taş alımı
+ şah tehdidi
++ veya # mat
e.p. geçerken alma

Örnek Oyun: 1. d4 Af6 2. c4 e6 3. Ac3 Fb4 4. Fd2 0-0 5. e4 d5
6. exd5 exd5 7. cxd5 Fxc3 8. Fxc3 Axd5 9. Af3 b6 10. Vb3 Axc3 11. bxc3 c5 12. Fe2 cxd4 13. Axd4 Ke8 14. 0-0 Ad7 15. a4 Ac5
16. Vb4 Fb7 17. a5 … vs.

F. Körler ve görme engellilerle oyun kuralları
F1. Turnuva yöneticilerinin aşağıdaki kuralları yerel şartlara göre uyarlama yetkileri olacaktır.
Normal gören ve görme engelli oyuncular (hukuken kör) arasında yapılan müsabakalarda, her iki oyuncu da iki ayrı satranç tahtası kullanılması talebinde bulunabilir (biri normal satranç tahtası, diğeri ise özel yapılmış tahta). Özel satranç tahtası, aşağıdaki şartlara uygun olmalıdır:
a) en az 20x20 cm;
b) siyah kareleri hafif yükseltilmiş;
c) bütün kareleri taşları yerleştirmek için özel yuvalı (delikli);
d) bütün taşları yuvaya geçebilecek şekilde;
e) tüm taşları Staunton tipinde ve siyah taşları özel işaretli olmalıdır.
F2. Oyun aşağıdaki kurallara göre yönetilir:
Hamleler açık ve net olarak bildirilir, rakip tekrar eder ve hamleler onun tahtasında yapılır. Hamlelerin mümkün olduğu kadar açık söylenmesi için harf kullanılan cebirsel sistem yerine, yatay ve dikeyler için isimlendirme önerilmektedir.

Dikey sıralar için Almanca harfler kullanılmaktadır:
A - Anna, B - Bella, C - Cesar, D - David,
E - Eva, F - Felix, G - Gustav, H - Hektor
Yatay sıralar için Almanca numaralar kullanılmaktadır:
1 - eins 2 - zwei 3 - drei 4 - vier
5 - fuenf 6 - sechs 7 - sieben 8 - acht
Uzun Rok "Lange Rochade" şeklinde (Almanca Uzun Rok), Kısa Rok "Kurze Rochade" şeklinde (Almanca Kısa Rok) ilan edilir.
Taşlar şu şekilde adlandırılır: Koenig (Şah), Dame (Vezir), Turm (Kale), Laeufer (Fil), Springer (At), baauer (Piyon) Piyon terfisinde, oyuncu hangi taşı seçtiğini bildirmelidir.
F3. Görme özürlü oyuncunun tahtasında eğer taş yuvasından çıkarıldı ise o taş dokunulmuş sayılır.
F4. Eğer;
a) taş alırken, alınan taş hamlede olan oyuncunun tahtasından dışarı çıkarıldı ise,
b) taş başka bir yuvaya yerleştirildi ise,
c) hamle ilan edildi ise, hamle yapılmış sayılır.
Ancak bundan sonra rakibin saati çalıştırılır.
Madde F3 ve F4 sözkonusu olduğunda, gören oyuncu için normal kurallar geçerlidir.
F5. Görme engelliler için özel yapılmış olan saat kullanılmasına izin verilmelidir. Bu saat şu özellikleri taşıyacaktır:
a) Saat kadranının yelkovanları kuvvetlendirilmiş (takviyeli) olup, 5 dakika aralıklarda bir ve 15 dakika aralıklarda iki hissedilir kabartılı nokta ile işaretlenmiş olmalı.
b) Kolayca hissedilebilecek bir bayrak düzeni. Bayrak, oyuncunun yelkovanı her saatin son beş dakikasında rahatça hissedilebileceği bir şekilde yerleştirilmiş olacaktır.
F6. Görme engelli oyuncu, hamleleri Braille Sistemi ile veya normal yazı ile yazmalı, veya teyp kayıt cihazına kaydetmelidir.
F7. Hamle ilanında dil sürçmesinden kaynaklanan hata, hemen ve rakibin saati çalıştırılmadan önce düzeltilmelidir.
F8. Eğer oyun sırasında her iki tahta üzerinde birbirinden farklı iki ayrı pozisyon meydana gelirse, kontrol görevlisinin yardımı ile ve her iki oyuncunun yazdıklarına da başvurarak durum düzeltilmelidir. Eğer her iki hamle kağıdı da aynı ise, doğru yazmış fakat yanlış hamle oynamış olan oyuncu, konumunu hamle kağıdına göre düzeltmelidir.
Eğer böyle bir farklılık meydana gelir ve her iki hamle kağıdı da farklı çıkarsa, tüm hamleler baştan takip edilerek her iki hamle kağıdının aynı olduğu son hamleye kadar gelinecek ve kontrol görevlisi saatleri buna göre ayarlayacaktır.
F9. Görme özürlü oyuncu, aşağıdaki vazifelerden bazıları veya hepsini yerine getirecek bir yardımcıdan yararlanma hakkına sahiptir.
a) Her iki oyuncunun da hamlelerini rakibin tahtasında yapmak.
b) Her iki oyuncunun da hamlelerini bildirmek.
c) Görme özürlü oyuncunun hamlelerini yazmak ve rakibin saatini çalıştırmak (Madde F4.c'yi dikkate alarak).
d) Sadece görme özürlü oyuncu yapılan istek üzerine, oynanan hamle sayısı ve süreler hakkında bilgi vermek.
e) Bayrak düştüğünde iddia ve itiraz hakkı kullanma ve eğer normal gören oyuncu herhangi bir taşa dokundu ise bu konuda kontrol görevlisini bilgilendirmek.
f) Oyunların ertelenmesinde gerekli işlemleri yapmak. Eğer görme özürlü oyuncunun asistanı yoksa, o zaman normal gören oyuncu F9.a ve F9.b'de belirtilen vazifeleri yerine getirecek bir asistan için müracaatta bulunabilir.

FIDE TURNUVA KURALLARI --- >
1986 Genel Kurulunda Onaylandı.
1989, 1992, 1993, 1994 ve 1998 Genel Kurullarında Düzeltmeler Yapıldı.
Yarışma FIDE Satranç Kuralları'na göre oynanacaktır. FIDE Turnuva Kuralları, FIDE Satranç kuralları ile beraber, arada herhangi bir çelişki olmaksızın kullanılacaktır. Bu kurallar tüm FIDE yarışmalarına uygulanabilir durumdadır.
Mümkünse, tüm FIDE Rating (ELO) hesaplarına dahil turnuvalarda da kullanılması tavsiye edilir. Organizatörler, yarışmacılar ve hakemlerin bu kuralları yarışma başlamadan önce öğrenmiş olmaları beklenir.
I. DAVET ve KAYIT
1. FIDE tarafından belirlendikten sonra, yarışmanın organizatörü (idarecisi) muhatap ulusal federasyonlar kanalıyla yarışmaya katılmaya hak kazanmış bütün katılımcılara davetiye gönderir. Dünya çapındaki organizasyonlar için davetiye mektubu önce FIDE Başkanı tarafından onaylanır, kıta çapındaki faaliyetler içinse onay FIDE Başkan Vekili tarafından yapılır.
2. Davetiye mümkün olduğunca eksiksiz olmalı, şartları açıkça ifade etmeli ve oyuncuların yararına olabilecek bütün detayları içermelidir.
Davetiyede aşağıdakiler olmalıdır:
a. Turnuvanın yeri ve zamanı,
b. Oyuncuların kalacağı otel (e-posta, tel ve faks numaraları da verilmeli)
c. Turnuvanın takvimi: varış, açılış töreni, kura çekimi, oyunlar, kapanış töreni ve gönüş gün, saat ve yerleri.
d. Oyun süreleri ve turnuvada kullanılacak saat türü.
e. Mali işler: ulaşım masrafları; barınma, barınma ve beslenmenin sağlanacağı süre veya böyle bir barınmanın refakatçileri de kapsayacak maliyeti; yemek saatleri; ayakbastı parası, cep harçlığı, giriş ücreti ve detaylı açıklamasıyla ödüller, özel ödüller, puan başı ödül, ödenecek paraların birimi ve kuru; vergi yükümlülüğü; vize ve alınışı.
f. Düzenlenecek Berger turnuvanın niyetlenen kategorisi, katılımcı sayısı, davet edilen oyuncuların ve hakemin adları.
g. Oyuncunun davete kesin cevabını vereceği son tarih ve oyuncunun geliş zamanını nereye bildireceği.
3. Teknik olarak mümkünse, FIDE faaliyetleri için davetiyeler en az dört ay önceden gönderilmelidir.
4. FIDE yarışmasının düzenlenmesinden sorumlu olan ulusal federasyon turnuvanın teknik organizasyonunu bir idareciye verebilir. Ulusal federasyon bir Düzenleme (Organizasyon - Tertip) Komitesi kurar ve üyelerden biri Turnuva Direktörü olarak görev yapar. Düzenleme Komitesi bütün mali, teknik ve idari sorunlar, gerekli şartların, araçların, barınma ile basın ve halkla ilişkilerin selametinden sorumlu olacaktır.
5. Organizatör, FIDE faaliyetindeki görevliler, oyuncular, sekondantlar ve hakemler için tedavi ve ilaç teminini garanti edecek ve onları kazalara karşı sigortalayacak, ameliyat, akut hastalık gibi hallerde ilaçlar da dahil tıbbi tedavi sağlayacaktır. Kronik hastalıklar kapsam dışındadır. Düzenleme Komitesi turnuvaya resmi bir doktor atayacaktır.
6. Oyuncu turnuva davetini süresi içinde kabul etmişse, gönderilen davet geri çekilmemelidir. Eğer turnuva iptal edilmiş veya ertelenmişse organizatörler telafi yoluna gideceklerdir.
7. Oyuncu daveti kabul etmişse, hastalık veya güçsüzlük gibi zorunlu haller dışında oynamalıdır. Başka bir daveti kabul etmek, geçerli bir mazeret değildir.

II. KURA ÇEKİMİ
1. Kura çekimi oyunculara, ziyaretçilere ve medyaya açık olacaktır.
2. Kura çekimi birinci turun başlangıcından en az 12 saat (bir gece) önce yapılacaktır. Bütün katılımcılar kura merasimine katılmalıdırlar. Kura çekimine zamanında gelememiş olan bir oyuncu başhakemin kararıyla dahil edilebilir.
3. Eğer bir oyuncu kura çekiminden sonra, fakat birinci turdan önce turnuvadan çekilir veya çıkartılırsa, aşağıdaki iki durum haricinde kura çekimi tekrarlanır.
- çift sayıda oyuncu varken son numaradaki oyuncu çıkarsa,
- çıkan oyuncunun yerine yedek konursa.
3.1. Eğer eşlendirmeler herhangi bir nedenle sınırlandırılmışsa (örneğin, aynı federasyondan olan oyuncuların mümkünse son üç tur karşılaşmaması gibi), bu durum oyunculara hemen bildirilir.
3.2. Sınırlandırılmış kura çekimi C07'de izah edilen Varma tabloları kullanılarak yapılabilir.

III. OYUN
1. Bütün oyunlar organizasyon tarafından belirlenen saatlerde turnuva salonunda oynanmalıdır.
2. Mekanik saatler ilk zaman kontrolünde saat 6. 00'ı gösterecek şekilde ayarlanacaktır.
3. Oyunların başlamasını ve ajurne zamanını hakem ilan edecektir.

IV. TAKIM KAPTANI
1. Takım kaptanının görevi esas olarak idaridir. Yarışmanın özel kurallarına bağlı olarak, takım kaptanının belirtilen bir saatte o turda oynayacak oyuncuların yazılı bir listesini vermesi, tur sonunda maç sonucunu hakeme bildirmesi veya imza vermesi gerekebilir.
2. Yarışmanın tüzüğü aksini belirtmemişse, kaptanın oyuncularına berabere yapması, beraberlik tekilifini kabul etmesi veya oyunu terk etmesi yolunda tavsiyede bulunma yetkisi vardır. Kaptan kendisini sadece kısa bilgi verecek şekilde sınırlamalıdır, bu bilgi sadece maçla ilgili duruma ait olabilir.
Oyuncuya 'berabere teklif et', 'beraberliği kabul et' veya 'terk et' diyebilir. Örneğin, oyuncu kaptana beraberlik teklifi durumunda ne yapacağını sorarsa, kaptan 'kabul' veya 'devam' diyebilir veya kararı oyuncuya bırakabilir.
Oyun sürerken takım kaptanı oyuna karışmamalıdır. Oyuncuya tahtadaki konum hakkında bir bilgi vermemeli, başka bir deyişle oyunun seyri hakkında mütalaada bulunmamalıdır. Oyuncular için de aynı yasaklar geçerlidir.
Takım karşılaşmalarında oyuncuların şahsi oyunlarının ötesinde bir takım ruhu mevcutsa da, satranç esasta iki oyuncu arasında geçen bir mücadeledir. Bundan dolayı kendi oyunu hakkındaki son kararı verme hakkı oyuncuda olmalıdır. Takım kaptanının tavsiyesinin oyuncu üzerinde büyük bir ağırlığı olmasına rağmen, oyuncu bu tavsiyeyi kabule zorunlu tutulamaz. Aynı şekilde kaptan da oyuncunun bilgisi ve rızası olmadan, oyuncu yerine hareket edemez.
Kaptan ile oyuncu arasındaki konuşmalar hakemin göreceği şekilde yapılmalıdır ve hakem konuşmaları duymak için ısrar edebilir.
Takım kaptanı oyuncularının FIDE Satranç Kurallarının oyuncuların idaresi ile ilgili 12. Maddesinin metnine ve ruhuna uygun hareket etmelerini sağlama gayretinde olmalıdır. Bilhassa takım şampiyonaları en üst seviyede sportmenlik ruhuyla idare edilmelidir.

V. OYUNCULARIN İDARESİ
1. Oyunların sonuçlarının önceden ayarlandığı açıksa organizasyon ceza uygulayabilir.
2. Yarışma tüzüğünde farklı değilse, üç defa hükmen oyun kaybeden (oyunların başlamasından itibaren bir saat içinde gelmediği için) oyuncu yarışmadan çıkartılır.
3. Bir oyuncunun kayıp bir oyuna devam etmek istemeyip terk etmeden ve hakeme bildirmeden çekip gitmesi kabalıktır. Hakemin takdirine göre sportmenlik dışı davranışından dolayı cezalandırılabilir.
4. Bir oyuncu oynadığı Berger turnuvadan çekilir veya atılırsa:
- Eğer oyuncu oyunların yarısından azını tamamlamış ve turnuvadan ayrılmışsa, puanları çizelgede kalır (rating ve arşiv için) fakat aldığı puanlar ve ondan alınan puanlar sıralamaya dahil edilmez. Oynamadığı oyunlar için çizelgede ona ait hanelere (-) işareti ve rakiplerinin karşılık gelen hanelerine (+) işareti konur. Her iki oyuncu da yoksa, her ikisine de (-) konur.
- Eğer oyuncu oyunların en az yarısını tamamlamışsa, puanları çizelgede kalır ve sıralamaya girer. Oynanmayan oyunlar yukarıda açıklandığı gibi gösterilir.
5. Eğer bir oyuncu İsviçre Sistemi bir turnuvadan ayrılırsa, puanları ve ondan alınan puanlar çizelgede kalır ve sıralamaya girer. Sadece oynanan oyunlar rating hesaplarına girer.
6. Madde 5.4 ve 5.5 takım turnuvalarında da aynen uygulanır; oynanmayan maçlar ve oyunlar da aynı şekilde gösterilir.
7. Bir oyuncu Satranç Kurallarının izin verdiği şekilde hakemle ve rakibiyle veya takım turnuvalarında Madde 4'te açıklandığı gibi takım kaptanıyla konuşabilir.
8. Oyuncuların tavırlarıyla ilgili şikayetler hakeme yapılmalıdır. Oyuncu rakibine hitaben şikayette bulunamaz.

VI. BAŞHAKEM ve GÖREVLERİ
1. Dünya çapındaki bir FIDE yarışmasının başhakemi FIDE Başkanı tarafından, kıta çapındakilerin ise Kıta Başkanı tarafından atanır. Bu atamalar turnuvanın idarecisine danışılarak yapılır. Atanan başhakem uluslararası hakem unvanına sahip ve FIDE yarışmaları, FIDE resmi dilleri ve ilgili FIDE yönetmelikleri üzerinde yeterli bilgi ve tecrübeye sahip olacaktır. FIDE ve/veya Organizasyon Komitesi diğer hakem atamalarını da yapabilir.
Başhakemin görevleri Satranç Kuralları, yarışma tüzüğü ve diğer FIDE kurallarında tarif edilmiştir. Turnuva sırasında her turun kaydını tutmak, yarışmanın düzgün seyrini gözetmek, oyun sahasında düzeni ve oyun sırasında oyuncuların rahatını temin etmek ve turnuvanın teknik kadrosunun işlerini gözetmekle yükümlüdür.
Yarışma başlamadan önce yönetimle anlaşarak ek düzenlemeler yapabilir.
Yarışma başlamadan önce oyun şartlarını kontrol etmeli, organizasyondan gerekli ekipmanı temin etmeli ve yeterli sayıda yardımcı hakem ve yan kadrosununun ayarlanmasını sağlamalıdır.
Oyun sahasını, ışıklandırmayı, ısıtmayı, havalandırmayı ve diğer şartları kontrol etmelidir. Şartların FIDE yönetmeliklerine uygun olup olmadığı başhakemin son kararına kalmıştır.
2. Kura çekiminin FIDE kurallarına bütünüyle uygun olarak, organizasyonun bildirdiği tarih ve saatte yapılmasını sağlamalıdır.
3. Aynı federasyondan gelen oyuncuların son üç tur oynamaması gibi özel durumlara dikkat edecek ve kura çekimini buna göre düzenleyecektir. (bkz. Madde 2.4)
4. Tüzükte yer alıyorsa, İtiraz Kurulunun birinci turdan önce seçilmesini temin edecektir, bu genellikle kura çekiminde yapılır.
5. Yarışmanın sonunda Başhakem FIDE'nin ilgili makamlarına ve düzenleyen federasyona yarışmanın seyri hakkında gerekirse belgeleriyle birlikte yazılı bir rapor verir. Aynı zamanda düzenleyen federasyona turnuva çizelgesi ve rating raporları için diğer gerekli bilgileri iletir. Büyük çaplı İsviçre Sistemi turnuvalarda kendisine rating hesaplamaları için verileri hazırlayacak bir yardımcı verilmelidir.

VII. CEZALAR, İTİRAZLAR
1. Bir anlaşmazlık olduğunda başhakem bunu karşılıklı rıza ile çözmek için gerekli bütün çabayı göstermelidir. Eğer bu çabalar sonuç getirmezse ve kurallarda veya tüzükte bununla ilgili açıkça belirtilen bir ceza yoksa, hakemin kural ihlallerini cezalandırmaya, disiplini sağlamaya ve zarar gören tarafa başka çözümler önermeye tasarrufu bulunmaktadır.
2. İtiraz Kurulu birinci turun başlamasından önce atanır veya seçilir. Bir başkan, iki üye ve iki de yedek üyeden oluşur. Eğer mümkünse başkan, üyeler ve yedekler farklı federasyonlardan olmalıdır. Yarışmanın herhangi bir hakemi yer alamaz.
3. Başkan veya üyelerden biri incelenen itirazla şahsi bir ilgileri varsa, çekilmeli ve yerine bir yedek üye geçmelidir.
4. Bir oyuncu başhakem veya yardımcılarının kararına ancak yazılı olarak ve belirtilen süre içinde itiraz edebilir. İtiraz Kurulunun kararları nihaidir.

VIII. SİGARA YASAĞI
1. Yarışma sırasında oyun salonunda sigara vb. maddeler içilemez. Bu kural orada bulunan herkes (oyuncular, görevliler, basın temsilcileri, seyirciler) için geçerlidir.
2. Turnuva organizatörleri, oyuncular ve görevliler için oyun salonunun dışında sigara içilebilen bir alan temin ederler. Bu alan oyun salonundan rahatça görülebilmelidir. Eğer turnuvanın yapıldığı yere ait mevzuat kapalı alanın tümü için yasak koyuyorsa, oyuncuların ve görevlilerin dışarı kolayca çıkabilmeleri sağlanmalıdır.

IX. TV HAKLARI, FİLM ve FOTOĞRAF ÇEKME
1. Video ve film hakları da dahil, TV hakları organizatöre aittir. Fakat FIDE organizatörle anlaşırken organizasyon, oyuncular ve FIDE'nin alacağı payları içeren bir anlaşma ortaya koyar.
2. Televizyon kameraları salona ancak sessiz ve göze batmadan çalışmaları şartıyla, organizatörlerin onayıyla alınır. Işıksız video kameraları, oyunlar devam ederken seyirci kısmında kullanılabilir. Başhakem, oyuncuların TV, video ve kameralar tarafından rahatsız edilmemesini temin etmelidir.
3. Sadece akredite muhabirler, organizatörün açık onayıyla oyun salonunda fotoğraf çekebilirler. Başhakem, farklı bir karar vermediği sürece bu izin ilk tur için ilk 10 dakika ve diğer turlarda 5 dakika için geçerlidir.

ÇEŞİTLİ HÜKÜMLER
FIDE yarışmasının organizatör ve hakemleri aynı zamanda 'Üst Seviye Turnuvaların Organizasyonu' kurallarını da dikkate almalıdırlar.
EK
1998 Genel Kurulunda onaylanmıştır
1. Oynanmamış Oyunlar
Oynanmamış oyunların sıralamayı etkilemesini önlemek için bu oyunlar aşağıdaki gibi değerlendirilecektir:
- Sonucu ne olursa olsun, oynanmamış bir oyun eşitlik bozmada oyuncunun kendisi için berabere bitmiş gibi sayılacaktır.
- Bu uygulama Kademeli Sistem (progressive) ve Koya Sistem için geçerli değildir. Bu sistemler sadece sonuca bakar

2. Çok Kullanılan Eşitlik Bozma Sistemleri
Bütün sistemlerde eşit oyuncular, söz konusu eşitlik bozmaya göre yukarıdan aşağıya doğru sıralanırlar. Aşağıda verilen sistemler arasında herhangi bir öncelik bulunmamaktadır.
2.1. Oyuncunun Kendi Puanını Sayan Sistemler
2.1.1. Kademeli Sistem
Her tur sonunda oyuncunun puanı bellidir. Bu puanlar toplanarak Kademeli Puan Toplamı bulunur.
2.1.1.1. Eksiltilmiş Kademeli Sistem
Birinci turdan başlayarak, bir veya daha fazla turu dikkate almadan yapılan kademeli toplamdır.
2.1.2. Takım Yarışmalarında Maç Puanları
· Kazanılan (masa sayısının yarısından fazla puan alınmış) bir maç için 2 puan.
· Berabere (masa sayısının yarısı kadar puan alınmış) bir maç için 1 puan.
· Kaybedilmiş (masa sayısının yarısından az puan alınmış) bir maç için 0 puan.
2.1.3. Berger Turnuvalarda Koya Sistemi
P veya daha fazla skor yapmış rakiplerden alınan puanların toplamı
2.1.3.1. Genişletilmiş Koya Sistemi
Koya Sistemi P'den az skor yapmış puan gruplarına doğru adım adım ilerletilir.
2.1.4. Doğrudan Karşılaşma
Eğer eşit olan oyuncular aralarında oynamışsa, bu karşılaşmalardan alınan puanlar toplanır.
2.1.5. Galibiyet Sayısı
2.2. Rakibin Puanlarını Kullanan Sistemler
2.2.1. Buchholz (Solkoff) Sistemi
1. Buchholz: Oyuncunun rakiplerinin puanlarının toplamıdır.
2. Median Buchholz-1: En yüksek ve en düşük puanlı rakipler hariç tutularak elde edilen toplamdır.
3. Median Buchholz-2: En yüksek ve en düşük puanlı ikişer rakip hariç tutularak elde edilen toplamdır.
4. Buchholz-1 Alttan: Sadece en düşük puanlı rakip hariç tutularak elde edilen toplamdır.
5. Buchholz-2 Alttan: Sadece en düşük puanlı iki rakip hariç tutularak elde edilen toplamdır.
6. Buchholz Buchholzu: Rakiplerin Buchholz puanlarının toplanmasıyla elde edilen toplamdır.
2.2.2. Sonneborn - Berger Sistemi
2.2.2.1. Ferdi turnuvalarda oyuncunun yendiği rakiplerin puanları ile, berabere kaldığı oyuncuların puanlarının yarılarının toplamıdır.
2.2.2.2. Takım turnuvalarında ise, rakip takımların puanları o takımdan alınan puanla çarpılır ve çıkan çarpımlar toplanır.
2.3. Rating Kullanan Sistemler
2.3.1. Rakiplerin Rating Ortalaması
rakiplerin ratingleri toplanır ve rakip sayısına bölünür.
2.3.1.1. Azaltarak Ortalama
En düşük ratingli rakipten başlayarak bir veya daha fazla rakibin ratingi çıkarılarak hesaplanır.
2.3.2. Turnuva Performans Ratingi
350 puan farkları dikkate alınarak hesaplanır.
3. Eşitlik Bozma Sistemlerinin Farklı Sistemdeki Turnuvalara Uygulanması
Turnuvalarda kullanılacak eşitlik bozma sistemlerini seçerken turnuvanın eşlendirme sistemi (İsviçre, Berger, Takım vs.) ve turnuvaya katılması beklenen oyuncuların kompozisyonu dikkate alınır. Örneğin oyuncuların ratingsiz olduğu, ratinglerin tutarsız olduğu veya gerçek oyun gücünü yansıtmadığı (Gençler, Yaşlılar turnuvaları gibi) turnuvalarda rating ortalamasını dikkate almak iyi olmaz.
Bir turnuva için yukarıda tarif edilen üç kategoriden sadece birisi kullanılmalıdır.
Örneğin:
a) Kademeli Sistem +b) Buchholz doğru olmaz
Farklı turnuva tipleri için tavsiye edilen Eşitlik bozma Sistemleri şunlardır:

Bireysel Berger Turnuvaları
-Aralarındaki oyun
-Koya Sistemi
-Sonneborn - Berger
-Galibiyet Sayısı
Takımlar Berger Turnuvaları
-Oyun puanları
-Maç puanları
-Aralarındaki oyun
-Sonneborn - Berger

Bireysel İsviçre Sistemi
(Bütün oyuncuların ratingi yakın ve tutarlı)
-Rakiplerin rating ortalaması
-Turnuva performans ratingi
Bireysel İsviçre Sistemi
(Oyuncuların çoğu ratingli, ratingler uzak ve tutarsız)
- Aralarındaki oyun
- Kademeli sistem
- Buchholz
- Sonneborn -Berger
- Galibiyet sayısı
Bireysel İsviçre Sistemi(Oyuncuların çoğu ratingsiz)
- Aralarındaki oyun
- Buchholz
- Sonneborn -Berger
- Galibiyet sayısı
Takımlar İsviçre Sistemi
- Oyun puanları
- Maç puanları
- Aralarındaki oyun
- Buchholz
- Sonneborn - Berger
NOT Yukarıdaki eşitlik bozma sistemleri sırasıyla verilmemiştir. Sadece o tip bir turnuvada hangi tür eşitlik bozma sistemleri olduğu hakkında fikir vermektedir.

 

FIDE İsviçre Sistemi Kuralları -->

İSVİÇRE SİSTEMİ TURNUVALAR YÖNETMELİĞİ
Kısa başlık: FIDE İsviçre Kuralları (FIDE Swiss Rules)

1987 Genel Kurulunca onaylanmış. 1988, 1989, 1997 ve 1998 Genel Kurulları ve 1999 Yönetim Kurulunca değişiklikler yapılmıştır.
Kapsam: Bu yönetmelik, FIDE İsviçre Kuralları ile idare edileceği açıklanan FIDE Yarışmalarında ve FIDE kayıtlarına geçecek turnuvalarda kullanılacaktır. Bu nedenle, bu yönetmelikten sadece küçük sapmalara müsaade edilir ve bu sapmalar yarışma başlamadan önce açıklanmalı ve katılımcıların özellikle bu hususlara dikkati çekilmelidir.
Eşlendirmeler ve sonuçların değerlendirilmesinde bilgisayar kullanılacaksa, bu hakeme bir yardım olarak kabul edilir. Hakem bilgisayar çıktısını kabul edebilir veya değiştirebilir; zira sorumluluk ve son söz hakemindir.
Not: 1987 Genel Kurulunca onaylanan FIDE İsviçre Kurallarında (C04. A) rakiplerin değiş-tokuşu (madde 12.7) için sınırlama öngörülmüştü. Örneğin renkleri eşitlemek için, eğiş-tokuş yapılacak oyuncular arasındaki rating farkının en fazla 100 puan olması gibi. 1988 Genel Kurulu, bunun sadece Maksi Turnuvalar için geçerli olmasına karar verdi. Oyuncu sayısı 2n'den çok olan (n: tur sayısı) turnuvalar Maksi'dir.
1988 Genel Kurulunca onaylanan FIDE İsviçre Kurallarında madde 10. 2 ve 10. 8'de parantez içinde yer alan ifadelerle beraber, madde 12.7 sadece Maksi turnuvalara uygulanacaktır.

A. İsviçre Sistemi Turnuvaların Temel Esasları
1. Oynanacak tur sayısı önceden açıklanır.
2. İki oyuncu aralarında sadece bir defa oynayabilirler.
3. Oyuncular eşit puanlı veya en yakın puanlı rakiplerle eşlendirilir.
4. Mümkünse oyuncular siyahla oynadıkları sayıda beyazla oynarlar.
5. Mümkünse oyuncular bir önceki turdaki renklerinin tersini alırlar.
6. Son sıralama alınan puanların toplanmasıyla belirlenir: galibiyet için 1 (bir) puan, beraberlik için 0. 5 puan ve yenilgi için 0 puan. Rakibi gelmeyen bir oyuncu 1 puan alır.

B. Genel Eşlendirme Kuralları

7. Eşlendirme Numaraları
Birinci turun eşlendirmesi yapılmadan önce, katılımcıların listesi hazırlanır ve katılımcılara listedeki sıralarına göre Eşlendirme Numarası verilir. En üst sıradaki ve en yüksek ratingli oyuncu 1 numaradır. Bu kurallarda 1 numara en üst (yüksek)eşlendirme numarası olarak geçecektir. Aynı ratingli veya ratingsiz oyuncular sırasıyla, FIDE unvanına, belki yerel ratinge göre sıralanırlar, olmazsa kur'a çekilir. Oyuncuların bilgilerini kaydetmek için eşlendirme kartları (B02. Rating Kuralları) kullanılabilir.

8. Tur Atlama

 

 

 

 


2.4. Sekiz dik sütuna 'dikey' (file), sekiz yatay satıra da 'yatay' (rank), köşe köşeye değen aynı renkte karelerin oluşturduğu hatta ise 'çapraz' ya da 'diyagonal' (diagonal) denir.

Madde 3: Taşların Hareketleri
3.1. Hiç bir taş aynı renkte başka bir taşın bulunduğu bir kareye gidemez. Eğer bir taş rakip bir taşın olduğu kareye giderse, rakip taş yenmiş olur ve tahta dışına çıkar. 3.2-3.8 maddelerinde tarif edilen hareketlere göre rakip taşı yeme imkanı varsa, yiyecek olan taş bu kareye saldırıyor demektir.
3.2. Fil bulunduğu karenin çaprazlarında herhangi bir kareye gidebilir.
3.3. Kale bulunduğu karenin dikey ve yataylarında herhangi bir kareye gidebilir.
3.4. Vezir bulunduğu karenin dikey, yatay ve çaprazlarında herhangi bir kareye gidebilir.
3.5. Fil, kale veya vezirle bu hamleler yapılırken, hamle yolu üzerinde bulunan bir taşının üzerinden atlanamaz.
3.6. At yatay, dikey ya da çapraz yönde olmamak şartıyla bulunduğu kareye en yakın karelerden birine gidebilir. Madde 3.1 göz önüne alındığında, hamlesini yapan bir at bitişik karelerden geçmiyor sayılır.
3.7. a)Piyon bulunduğu dikeyde önündeki boş kareye doğru ilerler, ya da,
b)İlk hareketinde, (a) paragrafında yazdığı gibi bir kare ilerleyebilir veya bulunduğu dikeyde önündeki her iki karenin de boş olması şartıyla iki kare ilerleyebilir, ya da
c)Yan dikeyde bir önünde bulunan (ön çaprazda) rakip taşı yiyerek bu kareye gidebilir.
d)Bir piyon ilk hareketinde iki kare ilerleyip rakip piyonla yan yana gelirse, rakip piyon bu piyonu sanki bir kare ilerlemiş gibi kabul ederek yiyebilir. Bu hak sadece ilk defasında, yani iki kare çıkışı yapılır yapılmaz geçerlidir, bu harekete 'geçerken alma' (en passant) denir.
e) Bir piyon bulunduğu ilk konumdan ilerleyerek son sıraya (rakibin ilk yatayı) vardığında, aynı hamlenin bir parçası olarak aynı renkte bir vezir, veya bir kale, veya bir fil, veya bir at ile değiştirilir. Oyuncunun tercihi daha önce yenmiş olan taşlarla sınırlı değildir. Bu piyon hareketine 'terfi' denir ve yerine konan taş kurallara uygun olarak derhal devreye girer.
3.8. a) Şahın iki türlü hareketi vardır.
bir veya daha fazla rakip taş tarafından tehdit edilmemesi şartıyla komşu karelere gidebilir.
Rakip taşlar hareket edemiyor bile olsalar, tehdit yapıyor sayılırlar.
b) Rok. Bu şahla aynı sırada bulunan aynı renkli kalenin ortak hareketidir. Bu iki taşın hareketi tek bir hamle sayılır; şah bulunduğu kareden kaleye doğru iki kare ilerler ve ardından kale şahın üstünden atlayarak bir kare yanına (komşu kareye) konarak yapılır.
1) Şu durumlarda rok yapmak artık mümkün değildir:
- şah daha önce oynamışsa, ya da
- ilgili kale daha önce oynamışsa.
2) Şu durumlarda rok yapmak geçici olarak mümkün değildir:
- şahın durduğu, rok atarken geçeceği ve rok attığında gideceği kareler rakip taşlarca tehdit ediliyorsa, ya da
- Rok atılacak kale ile arasında herhangi bir taş varsa.
b) Rakip taş ya da taşlar tarafından tehdit ediliyorsa, bu taş ya da taşlar hareket edemiyor bile olsalar şah tehdit altındadır. (şah çekilmiştir)
Şah çekmeyi beyan etmek zorunlu değildir.
Oyuncular şahlarını tehdit altında bırakacak hamle yapamazlar.

Madde 4: Taşların Oynatılması
4.1. Hamleler tek elle yapılmalıdır.
4.2. Önceden niyetini belli etmek şartıyla (örneğin 'düzeltiyorum' veya 'j'adoube - jadob' diyerek) oyuncu bir ya da daha fazla taşı düzeltebilir.
4.3. Madde 4.2.'de açıklanan durum hariç, sıradaki oyuncu bilerek
a)Birden fazla taşa dokunmuşsa, oynayabileceği ya da yiyebileceği ilk dokunduğu taşı oynamalı ya da yemelidir, ya da
b)İki taraftan da birer taşa dokunmuşsa, dokunduğu kendi taşıyla dokunduğu rakip taşı almalıdır, bu mümkün değilse oynanabilecek ya da yenebilecek ilk dokunduğu taşı oynamalı ya da yemelidir. Hangisine önce dokunduğu belli değilse oyuncunun öncelikle kendi taşı dokunulmuş sayılır.
4.4. a) Eğer oyuncu şah ve kalesine bilerek dokunmuşsa bu kaleyle mümkünse rok atmalıdır.
b) Eğer oyuncu bilerek kalesini ve sonra şahını tutmuşsa bu hamlede bu yöne rok atamaz ve madde 4.3.a uygulanır.
4.5. Eğer oyuncu rok yapmaya niyetlenerek aynı anda şah ve kalesini tutmuş fakat bu yöne rok atması mümkün değilse diğer tarafa rok atmakla şahını oynamak arasında tercih yapar, şahın yapacak hamlesi yoksa dilediği hamleyi yapmakta serbesttir.
4.6. Dokunulan taşların hiçbiri oynanamıyor ya da yenemiyorsa, oyuncu herhangi bir hamle yapabilir.
4.7. Rakibi bu maddelerden herhangi birini ihlal etmiş bir oyuncu, kendisi bir taşa bilerek dokunursa bu konuda herhangi bir hak iddia edemez.
4.8. Bir taş kurallara uygun bir hamle olarak ya da bir hamlenin kısmı olarak bir kareye bırakılmışsa bu taş başka bir yere oynanamaz. Hamle, madde 3'de belirtilen şartlar yerine getirildiğinde yapılmış olur.

Madde 5: Oyunun Bitişi
5.1. a) Oyun, rakibini kurallara uygun bir hamleyle mat yapan oyuncu tarafından kazanılır. Mat yapan hamlenin kurallara uygun bir hamle olması halinde, oyun derhal sona erer.
b)Rakibi oyunu terk eden oyuncu oyunu kazanır. Oyun derhal sona erer.
5.2. a) Sırada olan oyuncu kurallara uygun bir hamle yapamıyor ve şahı da tehdit altında bulunmuyor ise oyun berabere biter. Bu durumda oyun 'pat' olarak bitmiş olur. Pat yapan hamlenin kurallara uygun bir hamle olması halinde, oyun derhal sona erer.
b) Her iki taraf için de herhangi bir dizi hamle ile, rakip şahı mat yapmak mümkün değilse oyun berabere biter. Oyun 'ölü konum' ile bitmiş olur. Bu konumu ortaya çıkaran hamlenin kurallara uygun bir hamle olması halinde, oyun derhal sona erer.
c) İki taraf oyun sırasında aralarında anlaşırlarsa oyun berabere biter. Oyun derhal sona erer. (bkz. Madde 9. 1)
d) Belli bir konum tahtada üç defa tekrarlanmış veya yapılacak hamleyle tekrarlanıyorsa oyun berabere yapılabilir. (bkz. Madde 9.2.)
e) Son 50 hamle her iki oyuncu tarafından da piyon sürmeden ve taş yenmeden geçirilmişse oyun berabere yapılabilir. (bkz. Madde 9.3.)



Bu web sitesi ücretsiz olarak Bedava-Sitem.com ile oluşturulmuştur. Siz de kendi web sitenizi kurmak ister misiniz?
Ücretsiz kaydol